دانشکده علوم پزشکی سراب
مركز مطالعات و توسعه آموزش
(EDC)
ارزشیابی اساتید
ارزشيابی اساتيد از نظر معاون آموزشی
ارزشيابی اساتيد از نظر مديرگروه
ارزشيابی اساتيد ازنظر همكار
ارزشيابی اساتيد از نظر دانشجويان
ارزشيابی اساتيد بالينی از نظر دانشجويان
مقدمه:
ارزشيابی به يک فرايند نظام دار برای جمع آوری، تحليل و تفسير اطلاعات گفته مي شود كه به منظور تعيين تحقق اهداف مورد نظر انجام می گيرد . نقش عمده آموزش عالي ، تربيت نيروی انسانی متخصص و مورد نياز جامعه با كسب توانايی لازم جهت وظايف مربوطه در حيطه عملكردی خود است و يكی از عوامل اصلي كه مي تواند آموزش را از حالت ايستا به مسيری پويا تبديل كند ارزشيابي است. درهمين راستا ارزشيابی استاد عبارت است از تعيين ميزان موفقيت اساتيد در رسيدن به اهداف آموزشي خود و مركز آموزشی مورد نظر براي ارزشيابی استاد اهداف زيادی را بر شمرده اند كه مهمترين آنها كمک به اساتيد در جهت بهبود و اصلاح روش ها و فعاليت های آموزشی وكمک به مديران برای تصميم گيری ها راهبردی درباره استخدام ، ترفيع ،ارتقاء و مانند اينهاست ، بنابراين ترديدی نيست كه ارزشيابی از كار اساتيد اقدامی ضروری می باشد.
مدل های مختلفی برای ارزشيابی اعضای هيئت علمي وجود دارد كه ارزشيابی توسط مسئولين ، همكاران و نيز
دانشجويان و خودارزيابی نمونه های از آن است .
در ادامه فرم های پنجگانه ارزشيابی اساتيد كه بر طبق شاخص های وزارت بهداشت به پيوست ارائه مي گردد.
فرم شماره ١- فرم ارزيابی از اساتيد "خودارزيابی"
پرسشنامه حاضر به منظور ارتقاء كيفيت آموزشی دانشگاه تنظيم شده است. پاسخ های دقيق و صادقانه شما احترام به حقوق فراگيران و اساتيد دانشگاه علوم پزشكي بوده و اطلاعات حاصله به صورت محرمانه نگهداری خواهد شد.
ردیف |
عنوان |
عالی |
خوب |
متوسط |
ضعیف |
1 |
توانایی انتقال مناسب مطالب درسی به دانشجویان |
|
|
|
|
2 |
تسلط کامل بر محتوای درسی |
|
|
|
|
3 |
قدرت ساماندهی و مدیریت کلاس |
|
|
|
|
4 |
میزان آشنایی با دانش های نوین تدریس |
|
|
|
|
5 |
شرکت فعال در شورا ها و جلسات تخصصی |
|
|
|
|
6 |
شرکت منظم و برنامه ریزی شده در کلاس |
|
|
|
|
7 |
داشتن تعامل در برخورد با دانشجویان |
|
|
|
|
8 |
امکان دسترسی به استاد توسط دانشجویان |
|
|
|
|
9 |
امکان ارائه مشاوره و راهنمایی آموزشی به دانشجویان |
|
|
|
|
10 |
انتقاد پذیر بودن |
|
|
|
|
فرم شماره ٢ - فرم ارزيابی اساتيد ازنظر معاون آموزشی دانشكده
پرسشنامه حاضر به منظور ارتقاء كيفيت آموزشی دانشگاه تنظيم شده است. پاسخ های دقيق و صادقانه شما احترام به حقوق فراگيران و اساتيد دانشگاه علوم پزشكي بوده و اطلاعات حاصله به صورت محرمانه نگهداری خواهد شد.
ردیف |
عنوان |
عالی |
خوب |
متوسط |
ضعیف |
1 |
حضور منظم بر اساس جدول حضور هفتگی اعضای هیات علمی |
|
|
|
|
2 |
رعایت نظم و دقت و داشتن پشتکار در مسئولیت های محوله |
|
|
|
|
3 |
مشارکت در شوراهای مرکز و واحد |
|
|
|
|
4 |
پایبندی به ارزش های اخلاقی اسلامی |
|
|
|
|
5 |
تعامل شایسته با همکاران بارعایت احترام متقابل |
|
|
|
|
6 |
تلاش برای ارتقاء کیفیت علمی دانشگاه |
|
|
|
|
7 |
تکمیل ساعات موظف تدریس |
|
|
|
|
8 |
میزان رضایت دانشجویان از نحوه تدریس و رفع اشکال و تعامل |
|
|
|
|
9 |
توانایی مدیریت کلاس و برقراری نظم (حضور و غیاب منظم |
|
|
|
|
10 |
تصحیح به موقع اوراق امتحانی و تنظیم لیست نمرات |
|
|
|
|
فرم شماره ٣ - فرم ارزيابی اساتيد توسط مدير گروه
پرسشنامه حاضر به منظور ارتقاء كيفيت آموزشی دانشگاه تنظيم شده است. پاسخ های دقيق و صادقانه شما احترام به حقوق فراگيران و اساتيد دانشگاه علوم پزشكی بوده و اطلاعات حاصله به صورت محرمانه نگهداری خواهد شد.
ردیف |
عنوان |
عالی |
خوب |
متوسط |
ضعیف |
1 |
همکاری در ارائه دروس و کلاس های رفع اشکال |
|
|
|
|
2 |
توجه اولویت های تخصصی در انتخاب دروس |
|
|
|
|
3 |
فعالیت های پژوهشی و آثار پژوهشی |
|
|
|
|
4 |
همکاری جهت طرح سوال و ویراستاری سوال و پاسخ به اعتراضات |
|
|
|
|
5 |
همکاری در تولید محتوای مجازی به کمک درسی |
|
|
|
|
6 |
داشتن پشتوار و نظم در اجرای مسئولیت های محوله |
|
|
|
|
7 |
تلاش برای ارتقاء کیفیت رشته و گروه |
|
|
|
|
8 |
شرکت در همایش های علمی و تخصص داخلی و خارجی |
|
|
|
|
9 |
استفاده از امکانت و تجهیزات آموزشی در قالب فرآیند تدریس |
|
|
|
|
10 |
میزان علاقه و پشتکار به انجام امور علمی و تحقیقی |
|
|
|
|
نحوه نمره دهی و تفسير فرم های ارزشيابی اساتيد
فرم شماره ١- فرم ارزيابی اساتيد از خود"خودارزيابی"
جهت نمره دهی به پرسشنامه حاضر به اين ترتيب عمل می كنيم . ٤ براي عالي ، ٣ برای خوب ، ٢ برای متوسط و ١ براي ضعيف .
نمره |
عالی |
خوب |
متوسط |
ضعیف |
نمره ارزشیابی |
|
|
|
|
فرم شماره 2- فرم ارزيابی از اساتيد توسط معاون آموزشی
جهت نمره دهی به پرسشنامه حاضر به اين ترتيب عمل می كنيم . ٤ براي عالي ، ٣ برای خوب ، ٢ برای متوسط و ١ برای ضعيف .
نمره |
عالی |
خوب |
متوسط |
ضعیف |
نمره ارزشیابی |
|
|
|
|
فرم شماره ٣- فرم ارزيابی از اساتيد توسط مدير گروه
جهت نمره دهی به پرسشنامه حاضر به اين ترتيب عمل مي كنيم . ٤ برای عالی ، ٣ برای خوب ، ٢ برای متوسط و ١ برای ضعيف .
نمره |
عالی |
خوب |
متوسط |
ضعیف |
نمره ارزشیابی |
|
|
|
|
فرم شماره ٤- فرم ارزيابي از اساتيد توسط همكار
جهت نمره دهی به پرسشنامه حاضر به اين ترتيب عمل مي كنيم . ٤ براي عالی ، ٣ برای خوب ، ٢ برای متوسط و ١ برای ضعيف .
نمره |
عالی |
خوب |
متوسط |
ضعیف |
نمره ارزشیابی |
|
|
|
|
فرم شماره ٥- فرم ارزيابي از اساتيد توسط دانشجويان
جهت نمره دهی به پرسشنامه حاضر به اين ترتيب عمل مي كنيم . ٤ براي عالی ، ٣ برای خوب ، ٢ برای متوسط و ١ برای ضعيف
نمره |
عالی |
خوب |
متوسط |
ضعیف |
نمره ارزشیابی |
|
|
|
|
نمره نهايی .........
کيفيت آموزشی.........