شرح وظایف دفتر توسعه آموزش
ماده 1. وظایف کلی و ارتباطات سازمانی
1 -طراحی و تدوین ساختار سازمانی عملیاتی مورد نیاز برای تحقق شرح وظایف و پیشنهاد تعداد و مشخصات اعضای هیات
علمی همکار و کارشناسان تمام وقت به معاون آموزشی دانشکده/بیمارستان
2- تعریف و راه اندازی واحدهای عملیاتی مرتبط با شرح وظایف (مانند آموزش مبتنی بر جامعه و پاسخگو، ارزشیابی و سایر)
3- تدوین برنامه عملیاتی منطبق بر شرح وظایف مصوب و ارائه آن برای تصویب در شورای آموزشی دانشکده/بیمارستان به
صورت سالانه
4- تدوین شیوه نامه تعامل، همکاری و ارتباطات دفتر با مرکز مهارتهای بالینی دانشکده/بیمارستان در صورت وجود
5- شرکت مسوول دفتر در جلسات شورای آموزشی دانشکده/بیمارستان با حق رای به عنوان عضو دائم
6- شرکت مسوول دفتر در جلسات شورای پژوهشی دانشکده/بیمارستان (به صورت ترجیحی)
7- ارائه گزارش عملکرد به معاونت آموزشی دانشکده/بیمارستان به صورت دوره های
8- ارائه گزارش عملکرد به مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه به صورت دوره های
9- اجرای اقدامات خارج از شرح وظایف در صورت تصویب در شورای دانشکده و عدم تداخل با شرح وظایف مصوب
ماده 2. وظایف اختصاصی در حیطه برنامه ریزی درسی:
1- همکاری با مرکز مطالعات در طراحی نظام مدیریت برنامه های درسی برای برنامه های در حال اجرا
2- تدوین شیوه نامه های مدیریت برنامه ریزی درسی 15و پایش و نظارت بر اجرا
1 -3 همکاری برای ارتقای کیفیت آموزشهای ارائه شده در کلیه عرصه های آموزش
4- ارائه مشاوره و مشارکت در تدوین و بازنگری برنامه های درسی
5- نظارت بر به کارگیری شیوه نامه های استفاده از روشهای یادگیری فعال در عرصه های آموزشی مرتبط
ماده 3. وظایف اختصاصی در حیطه توانمندسازی:
1- همکاری با مرکز مطالعات برای طراحی شیوه نامه اجرای برنامه توانمندسازی آموزشی شامل نیازسنجی، برنامه ریزی و
اجرای دوره برای ردههای مختلف اعضای هیات علمی و مدرسین غیرهیات علمی
2- همکاری با مرکز مطالعات برای اجرای برنامه های توانمندسازی آموزشی برای رده های مختلف اعضای هیات علمی و
مدرسین غیرهیات علمی
3- ارائه مشاوره های آموزشی به اعضای هیات علمی
4- انتشار رسانه های مرتبط با آموزش پزشکی
ماده 4. وظایف اختصاصی در حیطه سنجش و ارزیابی دانشجو:
1- تدوین و اجرای شیوهنامه اجرایی ارزیابی دانشجو
2 -مشاوره و مشارکت در طراحی ابزارهای ارزشیابی نوین مانند پورتفولیو و لاگ بوک
3- همکاری با مرکز مطالعات در نظارت و ارائه بازخورد بر پیاده سازی شیوه نامه اجرایی ارزیابی دانشجو
ماده 5. وظایف اختصاصی در حیطه ارزشیابی استاد:
1- اجرای نظام جامع ارزشیابی استاد
2- نظارت و پیگیری تاثیر اجرای ارزشیابی استاد بر ارتقای عملکرد آموزشی
ماده 6. وظایف اختصاصی در حیطه ارزشیابی برنامه:
1- همکاری در طراحی نظام جامع ارزشیابی برنامههای آموزشی
2- ارائه مشاوره در زمینه ارزشیابی برنامههای آموزشی، چگونگی اجرا و نظارت بر اجرای آن
3- همکاری و مشاوره در اجرای اعتباربخشی (برنامهای، موسسهای و بیمارستانی)
ماده 7. وظایف اختصاصی در حیطه پژوهش در آموزش، دانشپژوهی و طرحهای نوآورانه آموزشی:
1- همکاری با مرکز مطالعات در تدوین شیوهنامه برای طرحهای توسعهای، فعالیتهای نوآورانه آموزشی، دانشپژوهی
آموزشی و پژوهش در آموزش
2- همکاری با مرکز مطالعات در بسترسازی برای شرکت اعضای هیات علمی در جشنواره شهید مطهری دانشگاهی و
کشوری
ماده 8. وظایف اختصاصی در حیطه آموزشهای مبتنی بر جامعه و پاسخگو:
1- همکاری در استقرار و توسعه برنامههای آموزشی مبتنی بر جامعه و پاسخگو
شرح وظایف مراکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش کشور، 1401 صفحه 8
2- توانمندسازی اعضای هیات علمی و دانشجویان در زمینه آموزش مبتنی بر جامعه و پاسخگو
3- همکاری با مرکز مطالعات در طراحی و اجرای نظام ارزشیابی و پایش آموزشهای مبتنی بر جامعه و پاسخگو
ماده 9. وظایف اختصاصی در حیطه فعالیتهای دانشجویی:
1- راه اندازی، حمایت و نظارت بر کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشکده
2- همکاری با مرکز مطالعات در توانمندسازی آموزشی اعضای کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشکده
3- همکاری و تسهیل فعالیتهای دفتر استعداد درخشان
این مجموعه شرح وظایف در دوبخش، 18 ماده و یک تبصره در شهریورماه 1401 در معاونت آموزشی وزارت بهداشت،
درمان و آموزش پزشکی تدوین و تصویب شده و از زمان ابلاغ لازم الاجرا است.